Werkvakantie 2011

werkvakantie

Verslag werkvakantie Moldavië 2011

1werkvakantie1In de eerste drie weken van de zomervakantie van 2011 zijn wij, een groep van 16 personen uit Sliedrecht en Wijngaarden, naar Moldavië afgereisd. Samen met Moldaviërs hebben we praktisch werk in onder andere het kindertehuis in Drochia verricht. Het kindertehuis is oud en in slechte staat. We hebben onze handen daar flink uit de mouwen gestoken.

Vervoer

Om in Moldavië te komen hadden we drie voertuigen tot onze beschikking. Dat waren twee campers en een busje. De campers mochten we voor een vriendenprijs huren van de families Mijnster en De Koning. Het busje werd geheel kosteloos ter beschikking gesteld door de firma Teus Vlot.

2300 kilometer

Op zaterdagochtend 2 juli 2011, om 03.00 uur vertrokken we uit Sliedrecht.
’s Avonds om 19.00 uur arriveerden we op onze eerste camping, camping Traisen in de buurt van Wenen. Maar tijdens de laatste 200 meter, net voor de ‘finish’ begaf de uitlaat van één van de campers het. Na vergeefse hulp van de Oostenrijkse ANWB zat er niets anders op dan op maandagochtend vroeg naar de garage te rijden en daar de uitlaat te laten repareren.

Nadat de uitlaat gerepareerd was, konden we onze weg richting Moldavië vervolgen. Diep in Hongarije sloegen we ons kamp op camping Matra Füred. Deze camping was een beetje in de communistische tijd blijven hangen. De toiletten waren sinds de Koude Oorlog ook niet meer gereinigd…

Na een korte nacht konden we weer op pad richting Roemenië. ’s Avonds laat arriveerden we op camping ‘De Vuurplaats’. Een mooie camping in de Roemeense Karpaten, eigendom van een zeer vriendelijk Nederlands echtpaar.
Op woensdag, na een grondige voertuiginspectie aan de Roemeens/Moldavische grens, reden we uiteindelijk Molavië binnen. Via de pokdalige Moldavische wegen arriveerden we in ons basiskamp, de kerk van Petrovca.

Aan de slag

3werkvakantie3
6werkvakantie6 7werkvakantie7

Na een zeer warm welkom, konden we op donderdag aan de slag in het kindertehuis in Drochia. Na het warme welkom bleek dat het nog warmer kon worden in Moldavië. Temperaturen van 35° C waren geen uitzondering. Maar met iets meer zweet dan normaal op het lijf gingen we de oude troep in het kindertehuis te lijf. Op de slaapkamers werd het stokoude behang van de muren gerukt. De vensterbanken, kozijnen en deuren werden na het afkrabben en schuren weer van een frisse verflaag voorzien. Een verdieping lager werd met ferme hand het oude, smerige, stinkende, rottende sanitair te lijf gegaan met breekijzers en sloophamers. Ondanks het feit dat de lelijke tegels geen afstand van de dikke betonnen muren leken te willen doen, moesten ze uiteindelijk toch zwichten voor het Hollandse doorzettingsvermogen.
De volgende dag kregen we hulp van twee Moldavische bouwvakkers, Grigory en Michael. Samen met hen hebben we in enkele dagen toch een hoop werk kunnen verzetten in het kindertehuis. Er zijn twee slaapkamers en een speelkamer helemaal opgeknapt. Twee sanitaire ruimtes zijn helemaal gestript. Deze zijn later, na ons vertrek, door Michael en Grigory weer helemaal opgebouwd tot gloednieuwe sanitaire ruimtes, één voor de jongens en één voor de meiden.

Ontmoeting met de kinderen en jeugd van Petrovca

Op zaterdag 9 juli hadden we 40 kinderen uit Petrovca op bezoek. We hadden hen uitgenodigd voor de kinderclub. Je zag de kinderen genieten van de zeskamp, het trefbal, het watergevecht en de pannenkoeken.
’s Avonds ontmoetten we de jongeren van Petrovca in het ‘bos’, een verlaten vallei achterin het dorp. Samen hebben we de zeskamp gespeeld, gevoetbald en worst boven een vuur opgewarmd.
Het was voor zowel de kinderen en de jongeren als voor ons een enerverende dag waarop veel nieuwe vrienden en vriendinnen gemaakt zijn.

Bezoek aan de inwoners van Petrovca

Toen het werk in het kindertehuis gedaan was, hebben we een aantal arme gezinnen in Drochia bezocht. Ieder gezin konden we blij maken met een tas boodschappen. We konden met eigen ogen onder welke barre omstandigheden sommige mensen in Moldavië leven. Dat was een zeer indrukwekkende ervaring.

Toeristische route Moldavië

Anatol liet ons niet vertrekken voordat hij ons iets meer van het land Moldavië had laten zien. Zo hebben we een klooster in een grot en de wereldberoemde wijnkelders van Moldavië bezocht. Ook hebben we een bezoek gebracht aan de hoofdstad Chisinau, de woonplaats van Anatol en Violeta. Het was wel eens goed om te zien dat Moldavië eigenlijk een heel mooi land is.

Terugreis

Op zaterdag 16 juli namen we afscheid van Anatol, Violeta en ons basiskamp. We begonnen aan de terugreis. Onze eerste stop was weer op camping De Vuurplaats in Roemenië. Daar zijn we drie dagen gebleven zodat we toch ook nog een paar dagen vakantie konden vieren. We hebben veel van het prachtige land Roemenië gezien.
Tijdens de terugreis moesten we weer een aantal technische uitdagingen aangaan. De campers had wat start-, accu- en koelproblemen, maar die werden al dan niet met hulp van de ANWB overwonnen.

Thuiskomst

Uiteindelijk was iedereen op vrijdagavond 22 juli weer veilig thuis.

Veel dank

We willen heel veel mensen heel hartelijk danken. Zonder de vele sponsors, gemeenteleden, vrienden, familieleden en andere helpers zouden we dit geweldige avontuur nooit beleefd hebben.

Carola, Marianne, Romano, Merel, Lianne, Sjoerd, Zeger, Wilma, Sem, Dan, Noa, Efa, Mirjam, Naomi, Julia en Bart.